Småföretagarbloggen
Almedalen

Vilken är årets mest engagerande redaktion när det kommer till företagande?

Företagarna driver  företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar. Vårt mål är att skapa ett företagarklimat fritt från regelkrångel och höga avgifter där du som driver företag kan fokusera på det som du är bäst på. Just nu har vi onekligen mycket att göra. Regeringen har nämligen radat upp förslag på förslag som upplevs som direkt företagarfientliga. Några exempel är kilometerskatten, entreprenörsskatten (3:12-reglerna), flygskatten, höjda kostnader för att anställa unga och begränsningar av ROT och RUT.

Dessutom vill regeringen sätta stopp för mångfald och valfrihet inom vård, skola och omsorg genom vad som i praktiken skulle vara ett vinstförbud. Det är ett angrepp på näringsfriheten som många företagare även i andra branscher reagerar på. Och även icke-företagare ser vilket fundamentalt feltänk detta är.

I samband med Almedalsveckan utser Idagora, som är ett verktyg för mediebevakning som samlar upp material från över 50 borgerliga ledarsidor i hela Sverige, årets mest engagerande ledarredaktioner. Idagora lyfter med utmärkelsen upp landets viktiga borgerliga opinionsbildare inom nedan fält (årets nominerade syns i raden under):


Sveriges mest engagerande ledarredaktion
Svenska Dagbladet – Expressen – Göteborgs-Posten

Årets lokala redaktion
VLT – Kristianstadsbladet – Hela Hälsingland

Välfärd
Hela Hälsingland – Kristianstadsbladet – Gefle Dagblad

Populism/extremism
Dalarnas Tidningar – Hela Hälsingland – Sydsvenskan

Ordning
Kristianstadsbladet – Nerikes Allehanda – Dalarnas Tidningar

Landsbygd
Hela Hälsingland – Sundsvalls Tidning – Östersunds-Posten

Kultur
NWT – Smålandsposten – Jönköpings-Posten

Jämställdhet
VLT – Kristiantadsbladet – Nerikes Allehanda

Migration/integration
Borås Tidning – Kristianstadsbladet – Borås Tidning

Utrikes/försvar
Sydsvenskan – BLT – Hela Hälsingland

Skatt/ekonomi
BLT – Dalarnas Tidningar – Kristianstadsbladet

 

Men märker ni något? Var ska företagande och företagare passa in? Vilken sida bedriver skarpast opinionsbildning för företagsamhet? Egentligen skulle företagande kunna placeras under så gott som alla kategorier ovan, förbud mot vinster i välfärden är till exempel ett ytterst populistiskt förslag. Men även exempelvis jämställdhet kan placeras överallt – och det har en egen kategori.

Kanske skulle företagande kunna placeras under Välfärd – men då får man slåss med skola, äldreomsorg och sjukvård (både med privata och offentliga utförare) som misstänkt tar mycket större plats. Eller kanske Skatt/ekonomi? Flygskatt, kilometerskatt och entreprenörsskatt hör onekligen dit. Men som den politiska redaktören Jens Runnberg, på nominerade Dalarnas Tidningar, uttrycker det på Facebook är DT:s linje ”att ekonomin ska vara i ordning så att skatterna kan sänkas.” Svårt att vara emot. Och det är självklart av betydelse för ett gott företagsklimat. Men företagarfrågorna stannar inte där.

I dessa tider av sociala mediers framfart, spelar det någon roll vad tidningarnas opinionsbildare skriver? Nätverket Svensk Lokalmedia säger, förstås, ja. I senaste Svenskarna och internet (2016) ser man att 58 procent av internetanvändare över 12 år använder sociala medier varje dag. 77 procent gör det någon gång. Orvesto, som mäter mediers räckvidd, visar att till exempel Östgöta Correspondentens nettoräckvidd ligger på 81 %. Dessutom är mycket av det material som konsumeras via sociala medier också lokala mediers innehåll- inte minst från ledarredaktionerna. Det här sammanlagt gör att nätverket i en annonsbilaga skriver ”Lokala medier vinner över sociala medier”. Lite tillskruvat förstås, men utan tvekan når mediehusens skribenter ut och mediehusens opinionsbildare är viktiga röster.

Vilken redaktion tycker du bäst driver idédebatten kring företagande framåt?