Småföretagarbloggen
Entreprenörskap

Håll utkik efter kaxiga brudar

Måste en framgångsrik företagsledare vara en medelålders man i kostym? Eller kan det vara en kvinna i färgglad klänning?

Härom veckan lanserades fler medlemmar i nätverket 17, en sammanslutning av kvinnor som startat och äger företag med omsätter mer än 50 msk/år. Någon sa att vi endast var 17 kvinnor som uppfyllde kriterierna, men det var en myt. På några månader har vi lyckats samla ihop 32 framgångsrika företagsledare som är kvinnor – och det finns fler på väg in 😉

Myterna om oss kvinnor

Det verkar finns gott om myter kring oss kvinnor som driver bolag. En vanligt förekommande kommentar är att vi tar mindre risk och en annan är att vi bygger mindre bolag. Riskkapital brukar gilla låg risk, men av någon anledning tycks riskvilligt kapital inte gilla kvinnors företagande. Kanske är det myten om att kvinnor bygger små bolag som spökar… För vem vill investera i något som troligen inte flyger?

Min kompis Jessica Löfström, vd och grundare av Expandera mera, är en ruskigt driven entreprenör som inte räds att bråka med storföretag eller fackpampar. Iklädd en leopardklänning stod hon på scenen i Almedalen och presenterade andra färgstarka kvinnor. Hon är en av dem som vill vara förebild och få fler kvinnor att vilja starta stora företag. Sånt imponerar på mig.

En annan stor förebild för mig är Lena Apler, grundare av Collector. Hon är en synnerligen färgstark person som har så mycket energi och driv att hon skulle kunna flytta månen om så behövdes.

Det finns gott om förebilder

Just ny pryds första sidan i tidningen Forbes av en 20 år ung kvinna som byggt ett miljardbolag. Kylie Jenner har använt sitt kändisskap och byggt ett sminkföretag på kort tid som får de flesta att häpna. Hon är inte ensam. Här i Sverige finns Pingis Hadenius och Isabella Löwengrip, som har sikte på ett bli ett världsomspännande modeföretag.

Jag tror det är dags att vi börjar vänja oss. Företagsledare behöver inte vara tråkiga män i kostym. Tvärtom. Jag ser fram emot att se fler färgglada, kommunikativa och drivna kvinnor som företagsledare.

Ett hett tips till alla investerare – det är dags att tänka om.

Morgondagens företagsledare ser nämligen inte ut som gårdagens, så håll utkik efter färgglada klänningar och kaxiga brudar.

Artikel skriven av:

Maria Mattsson Mähl

Har varit vd i snart 20 år. Första VD-jobbet var i IT-branschen i slutet på 90-talet. De senaste 10 åren har jag jobbat med utbildning och matchning. För 5 år sedan startade vi AlphaCE som finns på drygt 50 orter i Sverige. Drömmen är att bli en internationell aktör.