Småföretagarbloggen
Motivation

Ditt personliga varumärke

Som jobbcoach pratar man ofta om “det personliga varumärket“. Vi försöker ofta få arbetssökande att förstå skillnaden mellan att söka olika sorter jobb, som till exempel skillnaden mellan att söka ett kontorsjobb eller ett hantverkarjobb.

Vi försöker också få dem att förstå att helheten har betydelse. Den som kommer för sent till en anställningsintervju ger slarvigt intryck och den som känner sig obekväm på en anställningsintervju kan ge ett nervöst intryck. Det personliga varumärket innefattar allt från klädstil, kroppsspråk och samtalston till fakta som ålder, kön, utbildningsnivå och andra meriter som syns i ett cv.

Vikten av ditt varumärke

Ett personligt varumärke tycks bli viktigare och viktigare. För 10 år sedan visste ingen vad ett personligt varumärke var. Men fråga vilken tonåring som helst – de förstår exakt skillnaderna mellan en influenser som äventyraren Jon Olsson och kändisen Bianca Ingrosso.

Dagens tonåringar har ofta, med omsorg, gjort ett urvalet av de bilder som syns i sociala medier. Till skillnad från sina föräldrar är de dessutom mycket noga med vilka personer de följer, eller inte följer, i sociala medier. De har ofta en strategi i sociala medier, där de medvetet eller omedvetet gör vissa val. Deras varumärke är inte bara det som syns i verkliga livet. De har ofta en varumärkesstrategi, även om de inte vet om det själva.

Även arbetsgivare googlar

Dagens arbetsgivare gör garanterat en sökning på Google innan de kallar dig till anställningsintervju. Även potentiella kunder kollar upp sina leverantörer. Finns där partybilder (eller än värre – nakenbilder) så lär du ge ett visst intryck. Finns där debattartiklar för Föreningen Djurens Vänner , så ger du ett annat intryck. Det ena behöver inte vara mer rätt än något annat, men var du än är så signalerar du något. Och det får konsekvenser. Dina val idag påverkar vad du signalerar och således vad du får för valmöjligheter imorgon. Därför är det så viktigt är att man vågar vara sig själv.

Vikten av att inte vara någon annan

Det där sista bekymrar mig faktiskt. Jag tycker allt för många är “någon annan”. Många människor äter och dricker det som andra gillar, de inreder utifrån vad tidningen Sköna hem anser är snyggt och de söker jobb utifrån vad kompisarna blir imponerade av. Det jobbas febrilt med snygga fotografier på Instagram och det är många som vill ha kontakter på Linkedin som de aldrig ens träffat.

Hur ska man orka upprätta fasaden man målat upp om det egentligen är bilden av någon annan?

Nej, nu hoppas jag att trenden vänder och att det blir inne att vara olika. Mångfald är bra för kreativitet och tillväxt. Enfald (som man kan anta är motsatsen;) är inte bra för något alls.

Så låt kreativiteten flöda och ta en långpromenad med dig själv som sällskap. Stäng av telefonen och lyssna på vinden och dina egna tankar… Fundera på frågor som : Vad är viktigt i livet? Vad är dina drömmar? Vill du bo på landet, i stan eller i ett annat land? Vill du byta karriär eller jobba mindre?

Livet är för kort för att leva någon annans liv.

 

 

 

Artikel skriven av:

Maria Mattsson Mähl

Har varit vd i snart 20 år. Första VD-jobbet var i IT-branschen i slutet på 90-talet. De senaste 10 åren har jag jobbat med utbildning och matchning. För 5 år sedan startade vi AlphaCE som finns på drygt 50 orter i Sverige. Drömmen är att bli en internationell aktör.