Småföretagarbloggen
Entreprenörskap

2019 blir året då entreprenören jagar bort stormkråkorna

Där jag befinner mig som samhällspolitisk chef på Företagarna har jag en fot i politiken och samhällsdiskussionerna och en fot i företagarnas och entreprenörernas värld. Två världar som inte kunde vara mer olika just nu.

Politiken präglas av handlingsförlamning. För personer utanför bubblan så framstår höstens regeringstrevande och brist på samtalsförmåga som obegriplig. Det förstärks av att media har svårt att förklara de viktiga nyanser som politik består av. Gråskalor blir ointressanta och politiker måste sålla upp sig i ont och gott. Fokus ligger på vad den andra gör fel och väldigt lite på de ljusa ideal man själv vill bygga ett samhälle på.

Problem, inte lösningar, diskuteras i sociala medier

På politiskt dominerade sociala medier (läs twitter) målar ena halvan av politiker och opinionsbildare upp en mörk framtid för Sverige. Något har gått sönder. Sveriges rivs itu. Vi har aldrig haft det sämre ställt i riket än just nu. Det är också någon annans fel. Länge har Sveriges nya invånare få klä skott för detta. Den andra halvan i politiska sociala medier erbjuder inte en ljusare bild. Den lägger all sin tid på att förfasa sig över den första halvan. Ofta med förvåning och förfäran. Och som duktiga idioter sprider de tveksamma sanningar som den första halvan producerar. Problem. Inga lösningar.

Företagare tror på ljusare tider

Sveriges företagare pratar på ett annat sätt. Entreprenörshjärtat bankar trots allt alltid för en ljusare framtid. Även i den mörkaste lågkonjunktur så visar alltid våra undersökningar att våra medlemmar tror att bättre tider väntar runt hörnet. Och historien har ju dessutom gett företagaren rätt. Det blir alltid bättre.

Vi kan som organisation själva ibland fastna i den första världsbilden. Vara arga och kritiska. Problem. Inga lösningar. Det är lätt hänt – vi befinner oss trots allt i skärningspunkten mellan dessa två världar. Och det finns utmaningar. Men när företagaren inte fastnar i problemet så ska heller inte Företagarna göra det.

Ett nyårslöfte

Ett löfte för nästa år: mer fokus på hur vi kan bygga världen bättre och starkare. Där företagaren och entreprenören är fundamentet i ett sådant framtidsbygge.

Så. Förenklat. Eventuellt förklarat. Nu jagar vi bort stormkråkorna. Mer fokus på lösningar.

Gott nytt år och med stort hopp om ett ljust 2019.

Artikel skriven av:

Patrik Nilsson

Patrik Nilsson- Chef för opinion och analys på Företagarna