Småföretagarbloggen
Politik

Varför alla politiker är UFO:n!

Schackplan

Politiska sanningar ligger inte sällan långt ifrån verkligheten. Den politiska världen, förstärkt av en medial logik, klarar bara två alternativ: Svart. Och så vitt. Verkligheten däremot målas som bekant i alla gråskalor. Alla vet det, men väldigt få klarar av att jobba med en varierad palett. Varje stort samhällsproblem kräver mycket tankearbete och genomarbetade lösningar, men istället viftar politiker med stora svepande handrörelser över stora samhällsfrågor, och ibland till synes handlingsförlamade. Och du som medborgare och företagare undrar varför ingen jäkel tar tag i problemet.

Mitt jobb är skapa ett bättre företagarklimat i Sverige. Att se till att småföretagarna kommer till tals i samhällsdebatten. Att övertyga beslutsfattare att det behövs reformer för att anpassa oss till det småföretagarland som Sverige nu är. Jag hjälper ofta företagare, framför allt våra förtroendemän, att påverka sina lokala politiker och jag brukar försöka hantera frustrationen när företagarvärlden och politikervärlden kolliderar. Så därför kommer här en snabbkurs: Lobbyism för nybörjare. Eller om du så vill: Lite terapi för att hålla din politiska frustration i schack.

Som företagare är din valuta kronor och ören. Ditt företags lönsamhet är ditt mål. En vinst kanske är din belöning. Eller kanske att göra något lite bättre än vad det var förut. Din beslutsprocess är (nästan) alltid linjär och rationell: Ett problem dyker upp. Du löser det. Eller rundar det. Du går vidare. En politikers valuta är däremot förtroende, som omvandlas till röster på valdagen. Att bli omvald ligger ofta högre på dagordningen än att lösa samhällets problem för en politiker. De vill nämligen fortsätta att lösa problemen i samhället – även under nästa mandatperiod.  Eller så ibland rör det sig förstås om uppmärksamhetstörstande narcissister. Båda typerna finns.

Ett nytt problem dyker upp i ditt företag. Det rör sig om en relation med en kund eller kanske en leverantör. Du gör ditt bästa för att lösa detta problem för konflikter är i grunden bad for business. Politiken älskar konflikter.  Uppdragna gränslinjer som kommer kvarstå där tills de inte längre är intressanta för omvärlden. Konflikten göder nämligen uppmärksamheten som är livsnerven i dagens politiska klimat. Svart eller vitt.

Att bli politiker är inte lätt

På många sätt mycket svårare än att bli företagare. Det krävs ett osedvanligt stort engagemang och taktik för att manövrera i den värld som är ett parti. Alla vill uppåt och paktbyggandet inom partier får ibland den värsta såpoperan att blekna i jämförelse. Tjuvnypen duggar tätt. Politiker blir hårdhudade. Jag brukar säga att varje politiker måste simma genom ett hav av bajs för att nå sina mål. Vilket förstås leder till att vi får politiker som är riktigt duktiga simmare. Inte alltid riktigt duktiga beslutsfattare. Dock ska det tilläggas: De riktigt kompetenta kommer alltid flyta på ytan.

Men så kommer då den dagen du slår huvet i ett nytt problem. Ett större samhällsproblem. Och du kan inte lösa det med egen kraft. Och du kan heller inte runda det. Utan du behöver helt enkelt en eller flera politiker för att lösa ditt problem. Då räcker det inte med att förklara problemet och hoppas att de som rationella människor löser det. Du har väl hängt med? Ett rätt vanligt fel många företagare så gör är att nöja sig med att förklara sitt problem och sedan bli lite små-arga när politikern visar sitt ointresse. Ibland kommer dessutom ett onödigt verbalt långfinger från företagaren till politiken. Vilket förstås förvärrar saken – för vem vill egentligen bli kallad idiot? Undvik också att hemfalla till lätta lösningar. (?)

Samhällsproblem är som sagt ofta komplicerade

Så här kommer en bunt frågor du kan ställa till dig själv innan du tar kontakt.. En enkel checklista innan din första politikerkontakt.

Hur är problemet viktigt för andra än dig själv, är det exempel ett samhällsproblem? Om inte, hur kan du kommunicera det som ett ändå? Hur är det ett problem för den aktuella politikern? Vad är lösningen på detta samhällsproblem? Hur engagerar det många (gärna icke-företagare) eller just den politikern? Hur kan du hjälpa en politiker att nå hennes eller hans mål? Hur kan du se till att ära honom eller henne – gärna så att många ser det?

I dessa frågor ligger dina handelsvaror på den politiska marknaden. Så ut och prova! Eller mig ett mejl så finns jag och mitt gäng av smarta opinionsbildare som backup.

Artikel skriven av:

Patrik Nilsson

Patrik Nilsson- Chef för opinion och analys på Företagarna