För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Senaste nytt i hela landet - Företagarna Nyheter
Artikeln är en annons
Maria Zetterberg, Marketplace Consultant på Amazon Sverige. Foto: Amazon

Ny tjänst för strategisk rådgivning hjälper företag stärka sin e-handel

Programmet har redan lanserats i USA och Europa med stor framgång. Nu kommer Amazon-tjänsten Strategic Account Services (SAS) till Sverige och Maria Zetterberg, Marketplace Consultant på Amazon Sverige, berättar hur rådgivningstjänsten kommer kunna stärka e-handelsföretag.

Strategic Account Services (SAS) är Amazons egna rådgivningsprogram som nu också lanseras i Sverige. Maria Zetterberg, som rullar ut SAS-programmet i Sverige, förklarar vad det innebär:

– SAS hjälper företag med strategisk rådgivning genom en personlig konsult. Denna konsult arbetar tillsammans med företagen för att utforma skräddarsydda affärsplaner och strategier med syfte att accelerera tillväxt. Man får hjälp med alltifrån lagerhantering och kampanjer till expansion och frakt. Dessutom får man tillgång till extra säljstöd och förtur till nya funktioner och program.

Maria är snabb med att betona att programmet dock inte passar alla: 

– Det här är faktiskt inte något för alla. Vi samarbetar med företag som inte bara har potentialen att växa, utan också en integrerad Amazon-strategi och ett långsiktigt tänk. Det handlar om en vilja att växa tillsammans.

Utöver att bygga upp SAS-erbjudandet har Maria jobbat som Strategic Account Manager och hon har själv varit med och utvecklat några av de största nordiska bolagen på Amazon. 

Varför valde du att börja på Amazon?

– Jag tyckte att det skulle bli väldigt spännande att få vara med och lägga grunden till Amazon Sverige. Det känns fortfarande som att vi har en start-up-anda i vår arbetskultur, där ingen dag är den andra lik. Dessutom känns det roligt att få följa företagens utveckling och tillväxt hos oss!

Vad är det viktigaste att tänka på för att lyckas på Amazon?

– Enligt mig finns det tre huvudfaktorer. För det första bör man ha en egen Amazon-strategi. Det är en unik marknadsplats och därför krävs en unik strategi. De mest framgångsrika företagen är de som har specialiserad Amazon-kompetens. För det andra handlar det om långsiktighet och uthållighet! Att lyckas på Amazon är ingen sprint, det är ett maraton. För det tredje måste slutkunden vara i fokus. Det innebär att vara lyhörd för feedback och ständigt sträva efter att förbättra kundupplevelsen.

Hon fortsätter:

– Amazon kan ibland vara svår att förstå, men det är just därför våra Account Managers finns till hands för att erbjuda hjälp och stöd. 

Vad är det som skiljer SAS-tjänsten från det redan erbjuds?

– SAS är en betaltjänst som ger företag en unik fördel: en tilldelad konsult som helt och hållet fokuserar på att utveckla just din affärsstrategi och försäljning. Det är på så sätt till för de som verkligen vill ta sitt företag till nästa nivå.

Hur gör man om man är intresserad?

– Om du tror att ditt företag skulle dra nytta av detta, tveka inte att kontakta mig direkt via mejl på zetmar@amazon.com

Börja sälja på Amazon

Här får du veta det mesta om att marknadsföra dina produkter mot kunder över hela världen.

Gå till kunskapssidan

 

Taggar
Annons
Riks Artikel

Prenumerera på juristernas nyhetsbrev

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Medlemsförmåner

Vi erbjuder över 30 medlemsförmåner med rabatter på IKEA, SJ, Volvo, BMW, Fortum, Swedol med mera.

Politik och påverkan

Vi driver företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar.